آنچه باید درباره رنو تندر ۹۰ بدانید

آنچه باید درباره رنو تندر ۹۰ بدانید
تاریخ:
۰۷ آذر ۱۳۹۷
مجله رنو ایران در گفتگو با میرنقی عربی، مدیر متد ها و کیفیت خدمات و آموزش رنو پارس به بررسی عمیق تر رنو تندر ۹۰ پرداخته است.

رنو تندر ۹۰ در زمان عرضه در ایران در رومانی نیز همچنان تولید می‌شد و هدف از تولید آن ارائه خودرویی متناسب با وضعیت اقتصادی آن زمان مردم رومانی و عرضه یک خودروی مقرون به صرفه و در عین حال کارامد با اولویت حجم و فضای کابین بود. یعنی خودرویی با قیمت اقتصادی که اتاقی بزرگ و جادار دارد.

پس از بحث و تبادل نظرات قرار بر این شد که این خودرو برای ایران هم تولید شود اما با این تفاوت که مردم ایران به موتورهای قوی‌تر علاقه داشتند و بنزین هم در ایران بسیار ارزان‌تر بود و حجم موتور برای مردم اهمیت زیادی داشت. همچنین امکانات خودرو هم برای بازار ایران مهم بود.

مدلی از رنو تندر ۹۰ که قرار شد برای ایران تولید شود در آن زمان در رومانی تولید نمی‌شد و این مدل با موتور ۱۶۰۰ سی سی ۱۱۰ اسب بخاری و تجهیزات الکتریکی تنها در ایران تولید می‌شد چرا که ایرانی‌ها به این موارد اهمیت می‌دادند و به ان علاقه داشتند و تجهیزات مناسب می‌خواستند. مدلی که در رومانی تولید می‌شد خودروی ساده‌تری بود و موتور ۱۴۰۰ سی سی داشت و آپشن های زیادی نداشت.



برای عرضه این خودرو به بازار ایران تغییراتی در آن ایجاد شد و مواردی از جمله موتور قوی‌تر، شیشه‌های جلو و عقب برقی، دو ایربگ برای سرنشینان جلو، ترمزهای ای بی اس به آن اضافه شد. حتی قرار بود که ایران، این خودرو را به کشورهای اطراف صادر کند. ولی موانع داخلی و خارجی باعث روند پیشرفت آن را کند کرد.

در ابتدای پروژه در سال ۸۶ که پیش فروش این خودرو آغاز شد چند مدل مختلف برای بازار ایران تعریف شد. در آن زمان مدل‌های زیادی با آپشن های مختلف به بازار عرضه شد ولی بخش اعظم ثبت نام کنندگان مدل فول آپشن را ثبت نام کردند که بر خلاف تصورات و پیش بینی‌ها بود. ایران خودرو در آن زمان به دنبال این بود که رنو تندر ۹۰ را جایگزین پیکان کند و پیشی بینی می‌کرد اکثر خریداران مدل E0 را خریداری کنند.

پس از عرضه رنو تندر ۹۰ به بازار کیفیت آن کم کم به مشتریان شناخته شد و اکنون به عنوان یک خودروی ایمن جادار، با کیفیت، راحت و در عین حال مقرون به صرفه شناخته می‌شود که موتور، گیربکس، سیستم تعلیق و ترمز قوی دارد و قابل اعتماد است.

این خودرو در سال ۸۶ وارد بازار ایران شد و در آن زمان بین تمام خودروهای هم کلاس خود جزو بهترین‌ها بود. موتور خودرو بسیار عالی، عملکرد خودرو در جاده و خیابان فوق العاده و خودرو مجهز به ABS و ایربگ بود. رنو تندر ۹۰ با وجود این امکانات و کیفیت بالای ساخت و خدمات پس از فروش مناسب توانست به فروش خوبی در ایران دست پیدا کند و اعتماد ایرانیان را به دست آورد.



پس از مدتی هم مدل تازه ای به نام رنو تندر ۹۰ پلاس وارد بازار شد که از نظر مشخصات فنی با رنو تندر ۹۰ یکسان بود ولی تغییراتی در ظاهر خودرو و همچنان داخل آن ایجاد شده بود که برایند این تغییرات نیز مثبت بود و با واکنش و استقبال مناسب بازار مواجه شد. این خودرو هم در مدل‌های قدیمی و هم مدل‌های جدید فروش خوبی دارد.

یکی دیگر از مزایای خرید این خودروی خدمات پس از فروش آن است چرا که نمایندگی‌های خدمات دهنده برای این محصول باید فرایند خدمات مثل آموزش کارشناسان فنی تحت نظارت رنو و کسب گواهینامه پس از آزمون را طی می‌کردند. همجنین دانش فنی، مستندات و نقشه‌های محصول هم مطابق استانداردهای رنو در اختیار شرکای تجاری رنو قرار می‌گرفت. پس از طی این مراحل نیز دستگاه‌های عیب یاب از طریق رنو در اختیار این مراکز خدمات دهنده گذاشته می‌شد.

علاوه بر اینها، قطعات یدکی و ابزار مخصوص نیز توسط رنو تأمین می‌شد. البته بخشی از قطعات یدکی به صورت غیر شرکتی وارد ایران می‌شوند که کیفیت آنها قابل کنترل و اعتماد نیست و استفاده از آنها توصیه نمی‌شود. همچنین باید در نظر داشت که عمر و دوام قطعات یدیکی شرکتی بالاتر است و ممکن است بر اثر استفاده از محصولات غیر شرکتی مشکلات بیشتری برای خودرو ایجاد شود که هزینه‌های بیشتری را به مالک آن تحمیل می‌کند.

نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که قطعات یدکی شرکتی نسبت به مدل‌های غیر اصل از کیفیت و دوام بالاتری برخوردار هستند چرا که این قطعات استانداردهای اروپایی را داراند. به طور مثال کارکرد دیسک و صفحه کلاچ شرکتی تقریباً دو برابر مدل غیر شرکتی است.

به طور کلی باید گفت که خریداران رنو تندر ۹۰ از آن راضی هستند. البته این رضایت برای هیچ محصولی در دنیا به صورت ۱۰۰ درصد نیست و در هر محصولی امکان خرابی وجود دارد اما تا به حال ایراد یا خرابی اپیدمیک در این محصول مشاهده نشده است.



ویژگی محصولات رنو نسبت به محصولات دیگر داخلی این است که سیستمی برای نظارت بر کیفیت آن طراحی شده است که به محض برخورد با خرابی یا ایرادی در قطعه‌ای با اعلام خرابی به کارخانه، خط تولید، قسمت مونتاژ و تامین کننده قطعه این ایراد به صورت سیستماتیک برطرف می‌شود.

موتور K4M رنو تندر ۹۰ یکی از معروف ترین موتورهای ساخت رنو است و سال‌ها فرانید بهبود کیفیت در تولید این موتور وجود داشته است.

این موتور از نوع پاشش چند نقطه‌ای و قدرت خروجی ۱۱۰ اسب بخاری دارد و در عین حال مصرف آن پایین است. این موتور از تایمینگ تسمه‌ای بهره می‌برد که سر و صدای کمی داشته، نرم کار می‌کند و آلاینده کمی در هوا آزاد می‌کند و تا استاندارد یورو ۵ را هم پشتیبانی می‌کند و قرار است از سال بعد با این استاندارد تولید شود.

از نکات بارز رنو تندر ۹۰ باید به ایمنی آن اشاره کرد. به صورت کلی ایمنی به دو بخش تقسیم می‌شود: ایمنی فعال و ایمنی غیر فعال.

ایمنی فعال در حین رانندگی است که شامل سیستم ترمز و سیستم ترمز ضد قفل ( ABS ) می‌شود که در این خودور بسیار عالی است. به طور کلی رنو در بخش ترمز جزو بهترین‌ها است.

ایمنی غیرفعال نیز در زمان تصادف خود را نشان می‌دهد مانند محکم بودن بدنه و ستون‌ها وعمل کردن ایربگ ها. بدنه این خودرو در چند جا تقویت شده و بسیار محکمی است که در تصادفات تأثیرگذار است.


یک سری موارد هم به صورت ایمنی نهان است که زیاد در بازار به آنها اشار نمی‌شود مثل سیستم تعلیق فرمان این خودرو. بد نیست بدانید که سیستم‌ها و قطعاتی مانند ستون فرمان، سیستم پدال ترمز و غربیلک فرمان که از لحاظ ایمنی دارای کارکرد خاصی می‌باشند که در حین تصادف شدت ضربه وارده را به دست و پای راننده کاهش دهند ستون فرمان قرار دارد.

نرمی جنس غربیلک فرمان نیز علت مهندسی دارد و به نحوی است که در صورت تصادف و در صورتی که شکسته شدن فیوز جلوی وارد آمدن ضربه را نگیرد نرم بودن فرمان باعث رسیدن آسیب به راننده نشود. همچنین در داخل درها قطعات لاستیکی قرار دارد که در صورت برخورد ضربه بخش عمده‌ای از آن را بگیرد و ضربه را مستهلک کند.

نکته دیگری این است که از آنجایی که که پای راننده روی پدال ترمز قرار دارد و درصوت وارد شدن ضربه این ضربه به راننده منتقل می‌شود برای جلوگیری از این اتفاق داخل اتصالات ترمز فیوزی قرار داده شده که در صورتی که ضربه از یک حدی بیشتر باشد این فیوز شکسته می‌شود و ضربه وارده را مستهلک می‌کند.
دیدگاه مخاطبان
کیوان حسن زاده
۱۳۹۹/۰۱/۱۴
با سلام و تشکر از زحمات شما و اطلاعات جامعی که ارائه دادید. دغدغه ما خرید محصولات اصلی هستش که با توجه به اینکه کسایی که تندر 90 دارن و حساسا نسبت به انجام سرویساهش جنس های تقلبی هم زیاد شده سخت هستش تشخیص این محصولات . سایت های ابنترنتی هم مشخص نیست چیزی که می فرستن اصل باشه عودت جنس هم سخته هزیمه باربری هم میخوره کمی نسبت به بازار حساسیتش بیشتره رو هم رفته ممنونم از اطلاعات که قرار دادید
ارسال پاسخ به دیدگاه " کیوان حسن زاده"
       _____        _     
      / __  \      | |    
 _ __ `' / /'  ___ | |__  
| '__|  / /   / __|| '_ \ 
| |   ./ /___| (__ | |_) |
|_|   \_____/ \___||_.__/ 
                          
                          
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
       _____        _     
      / __  \      | |    
 _ __ `' / /'  ___ | |__  
| '__|  / /   / __|| '_ \ 
| |   ./ /___| (__ | |_) |
|_|   \_____/ \___||_.__/ 
                          
                          
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
روغن موتور الف اصل یا تقلبی؟
 ۲۳ آذر ۱۳۹۹

روغن موتور الف اصل یا تقلبی؟

تقلب در بازار بازار روغن موتور های وارداتی بعد از افزایش یافتن قیمت روغن موتور های داخلی بیش از گذشته شده است و این موضوع باعث شده تا خریداران برای خرید مطمئن این محصولات دچار مشکل شوند. از آنجا که بسته بندی روغن موتورهای elf جدید با نمونه های قدیمی تر تفاوت کرده لازم است خریداران بدانند که چطور می شود ...  ادامه مطلب 
برچسب اطمینان قطعات یدکی اصلی رنو
 ۰۲ شهریور ۱۳۹۸

برچسب اطمینان قطعات یدکی اصلی رنو

آنچه در مورد برچسب اطمینان قطعات یدکی اصلی رنو باید بدانید قطعات اصلی رنو از سال ۲۰۰۲ با هدف مبارزه با قطعات یدکی تقلبی و پیگیری توزیع قطعات در شبکه‌­ی خدمات پس از فروش از برچسب اطمینان بر روی کلیه قطعات تولیدی خود استفاده کرد. یکی از شاخصه‌های برچسب اطمینان کد پیگیری قطعه می‌باشد. ...  ادامه مطلب 
رنو و اهمیت به محیط زیست
 ۰۷ آذر ۱۳۹۷
 منبع: وب سایت رنو ایران

رنو و اهمیت به محیط زیست

شرکت خودروسازی رنوی فرانسه به عنوان یکی از قدیمی ترین و نوآورترین شرکت های این صنعت معتقد است که هر گونه اقدامی برای حفظ محیط زیست به معنای داشتن نگاهی به آینده است. انسان و محیط زیست همواره در طول تاریخ بشریت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته‌اند اما با گذر زمان و ظهور پدیده‌ها و تکنولوژی‌های نوین و ...  ادامه مطلب 
آینده را با رنو کپچر کشف کنید
 ۰۷ آذر ۱۳۹۷
 منبع: وب سایت رنو ایران

آینده را با رنو کپچر کشف کنید

رنو کپچر مفهومی دومین طرح از شش خودروی مفهومی است که نظر رنو را درباره خودروهای آینده به نمایش گذاشته است؛ خودروی مفهومی اول رنو دزیر ( DeZir ) نام داشت. طراحی این خودرو زیر نظر لارنس وان دن آکر انجام شده است. رنو کپچر یکی از خودروهای محبوب رنو در دسته کراس اوورهای شهری است که از زمان تولید خود توانسته است ...  ادامه مطلب 
با عملکرد کلاچ (کلاژ) خودرو آشنا شوید
 ۰۷ آذر ۱۳۹۷
 منبع: وب سایت رنو ایران

با عملکرد کلاچ (کلاژ) خودرو آشنا شوید

وظیفه اصلی کلاچ خودرو انتقال یا قطع انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده خودرو است. سیستم تولید و انتقال نیرو در خودروهای از عناصر زیادی تشکیل شده است که هر کدام در این فرایند نقش موثری را ایفا می کنند. این فرایند از زمانی که سوخت با احتراق در محفظه موتور انرژی ایجاد می کند تا زمانی که خودرو به ...  ادامه مطلب