با عملکرد کلاچ (کلاژ) خودرو آشنا شوید

با عملکرد کلاچ (کلاژ) خودرو آشنا شوید
تاریخ:
۰۷ آذر ۱۳۹۷
وظیفه اصلی کلاچ خودرو انتقال یا قطع انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده خودرو است.

سیستم تولید و انتقال نیرو در خودروهای از عناصر زیادی تشکیل شده است که هر کدام در این فرایند نقش موثری را ایفا می کنند. این فرایند از زمانی که سوخت با احتراق در محفظه موتور انرژی ایجاد می کند تا زمانی که خودرو به حرکت در می آید و در نهایت متوقف می شود پیوسته و با دقت بالایی در حال انجام است. طبیعی است که پس از ایجاد نیرو در موتور، این نیرو باید به چرخ های خودرو منتقل شود اما در این میان جعبه دنده نیز نقشی اساسی دارد.

جعبه دنده خودروها سیستم پیچیده ای دارند اما به زبان ساده یک جعبه دنده از تعدادی چرخ دنده با اندازه های متفاوت تشکیل شده که با دور حرکت موتور رابطه مستقیم داشته و از این طریق انرژی تولید شده را به چرخ ها منتقل کنند. در این قسمت است که نقش مهم و موثر کلاچ یا به صورت عامیانه کلاژ خودرو پر رنگ می شود. وظیفه اصلی کلاچ خودرو انتقال یا قطع انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده خودرو است. کلاچ وظیفه دارد سرعت و دور دو محور دوار را طوری تنظیم کند که با سرعت و گشتاور برابر بچرخند و یا در صورت نیاز با قطع اتصال از چرخش یکی از دو محور جلوگیری کند.


در موتور خودرو نیز از آنجایی که محور دواری که به موتور خودرو متصل است تا زمان خاموش شدن موتور از حرکت نمی ایستد و از سوی دیگر چرخ های خودرو نباید همواره در حال گردش باشند بنابراین به وسیله ای با عملکرد کلاچ نیاز است تا بتوان این کار را از طریق آن به انجام رساند.

نیروی تولید شده در موتور خودرو توسط میل لنگ به فلایول منتقل شده و از از فلایویل نیز به جعبه دنده منتقل می شود؛ کلاچ نیز بین این دو قرار می گیرد تا عملکرد قطع و وصل انتقال نیرو به جعبه دنده را مدیریت کند. در صورت عدم وجود کلاچ در خودرو عملاً انتقال نیرو نیز امکان پذیر نبود.

شایان ذکر است که خود کلاچ نیز از قطعاتی مانند صفحه کلاچ، صفحه فشار و پوشش کلاچ، فنر دیافراگمی، یاتاقان رهاکننده و... تشکیل شده است.

صفحه کلاچ چیست؟
صفحه کلاچ یا دیسک کلاچ بخشی از سیستم کلاچ خودرو است نیر را از موتور به سیستم انتقال قدرت خودرو منتقل می کند. این قطعه بین فلاویل و صفحه فشار کلاچ قرار گرفته است و جنس آن معمولاً از فولاد با دوام بسیار بالا است که رویه های اصطکاکی به آن متصل شده اند. این صفحه فولادی حرکت دورانی حاصل از فلایول را به وسیله فنرهای پیچشی به صفحه داخلی انتقال می دهد. همچنین زمانی که پدال کلاچ توسط راننده فشرده می شود فنرهای کلاچ صفحه فشار را از صفحه کلاچ دور می کنند و به این ترتیب انتقال قدرت قطع می شود.


همانطور که تاکنون متوجه شده اید صفحه کلاچ یه قطعه مصرفی در سیستم انتقال قدرت خودرو است و بنابراین در طول زمان و با استفاده مکرر از آن نیازمند تعویض با قطعه جدید خواهد شد. یک صفحه کلاچ نامناسب باعث می شود که فلاویل روی کلاچ بلغزد و عمل انتقال نیرو به درستی صورت نگیرد.

به دلیل وجود اصطکاک بالا در کلاچ خودرو خورده شدن قطعات صفحه کلاچ به مرور زمان یکی از شایع ترین مشکلات کلاچ هاست که اصطلاح عامیانه به آن تمام شدن صفحه کلاچ گفته می شود.

افزایش عمر صفحه کلاچ رنو
بسیاری از رانندگان که تازه شروع به رانندگی کرده اند در بیشتر اوقات پای خود را روی پدال کلاچ نگه می دارند که این کار باعث می شود صفحه کلاچ به مدت طولانی درگیر باشد و در نتیجه با سرعت بیشتری دچار خوردگی شود. به علاوه اینکه ممکن است بیش از حد از کلاچ استفاده کنند. بنابراین یکی از راه های افزایش طول عمر صفحه کلاچ این است که پس از تعویض دنده پای خود را به صورت کامل از روی پدال کلاچ بردارید.

همچنین در زمان ترافیک های سنگین که یکی از مشکلات روزمره زندگی در شهرهای بزرگ است ترمز کردن و کلاچ گرفتن نیز افزایش می یابد و کاهش عمر صفحه کلاچ را در پی دارد. در نتیجه سعی کنید به مدت طولانی در ترافیک پای خود را روی پدال کلاچ نگه ندارید.

یکی دیگر از عاداتی که باعث کاهش عمر صفحه کلاچ می شود رانندگی کردن با شتاب زیاد و تیکاف کردن های پی در پی است. به علاوه در سر بالایی و همچنین سرازیری سعی کنید با انتخاب دنده درست متناسب با شرایط و ترافیک جاده از فشار آوردن بیش از حد به موتور خودرو و همچنین صفحه کلاچ پرهیز کنید. حمل کردن بار و سرنشین بیش از میزان مجاز تعریف شده برای خودرو نیز یکی دیگر از عواملی است که باعث افزایش فشار بر موتور و صفحه کلاچ خودرو و در نتیجه کاهش عمر مفید آن می شود.

زمان تعویض صفحه کلاچ رنو
به صورت کلی زمان خیلی مشخصی را نمی توان برای تعویض صفحه کلاچ خودرو در نظر گرفت چرا که تمام شدن آن وابسته به متغیرهای زیادی مانند نحوه رانندگی، شرایط رانندگی و نحوه صحیح استفاده از کلاچ خودرو است. این نکته را نیز در ذهن داشته باشید که نوع رانندگی و جنس صفحه کلاچ به کار برده شده نیز در طول عمر صفحه کلاچ خودروی شما بسیار موثر است.


با این وجود اما در صورتی که به موارد زیر در خودروی خود برخورد کردید بهتر است که در اولین فرصت آن را به یکی از مراکز خدمات پس از فروش رنو یا شرکای تجاری آن در سرتاسر کشور برده و از متخصصین بخواهید که وضعیت و عملکرد صفحه کلاچ رنو شما را بررسی کنند:

۱- یکی از ابتدایی ترین نشانه های فرا رسیدن زمان تعویض صفحه کلاچ لرزش خودرو در زمان قرار گرفتن در دنده ۱ و رها کردن کلاچ است که اتاق و موتور دچار لرزش می شوند.

۲- در صورتی که در هنگام رانندگی با افزایش دور موتور خودرو سرعت آن به همان نسبت افزایش پیدا نمی کند نیز باید صفحه کلاچ را بررسی کنید.

۳- اگر در زمان تعویض دنده یا جا زدن، دنده ها صدا می کنند باید صفحه کلاچ خودرو را بررسی کنید. البته ممکن است در روزهای سرد و در زمان شروع به حرکت کمی تعویض دنده با سفتی انجام گیرد که پس از کار کردن ماشین و گرم شدن آن این مشکل حل می شود.

۴- در صورتی که در زمان رها کردن کلاچ پای شما سریعاً به عقب پرتاب می شود نیز بهتر صفحه کلاچ خودروی خود را بررسی کنید.

۵- یکی دیگر از نشانه های اینکه باید صفحه کلاچ خود را بررسی و تویض کنید این است که پدال کلاچ سفت و به اصطلاح خشک شده و مانند گذشته حالت فنری نداشته باشد.

۶- برای تست صفحه کلاچ خودرو می توانید زمانی که ماشین در حالت توقف است خودرو را دنده ۲ قرار دهید و پدال کلاچ را رها کنید در صورتی که خودرو خاموش نشد و شروع به حرکت کرد زمان تعویض صفحه کلاچ رنو شما فرا رسیده است.

۷- همچنین در صورتی که در سربالایی های نه چندان شدید دائماً مجبور به تعویض دنده به دنده های سنگین تر هستید و خودرو به اصطلاح گاز نمی خورد نیز صفحه کلاچ رنو شما نیازمند جایگزین شدن با قطعه جدید است.

صفحه کلاچ اصلی رنو
قطعاً هر خودروسازی بهتر از هر کس دیگری از شرایط فنی محصول خود مطلع است و در نتیجه قطعه یدکی استاندارد مورد نظر آن را هم می تواند بهتر از هر تولید کننده دیگری بسازد. استفاده از صفحه کلاچ اصلی شرکت رنو یکی از عواملی است که باعث افزایش طول عمر خودروی رنو شما و اطمینان از صحت عملکرد آن دارد. گرچه ممکن است برخی قطعات تحت عنوان طرح اصل یا مشابه توسط برخی فروشندگان به شما پیشنهاد شود اما دقت داشته باشید که استفاده از چنین قطعاتی به لحاظ اینکه استانداردهای مورد نظر رنو را ندارد می تواند آسیب های جدی مالی بیشتری برای شما و خودرویتان در پی داشته باشد. این نکته را هم در ذهن داشته باشید که ارزان بودن یک قطعه نسبت به قطعه اصلی استاندارد بی دلیل نیست! متقلبین به فکر جان و مال شما نیستند و استفاده از قطعات یدکی غیر اصلی می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری داشته باشد.

توصیه ما به شما این است که در صورت نیاز به تعویض صفحه کلاچ در وهله اول به نمایندگی های مجاز این شرکت در سراسر ایران مراجعه کنید اما در صورتی که به این نمایندگی ها دسترسی ندارید حتماً تلاش کنید تا صفحه کلاچ اصلی رنو را خریداری کرده و در اتومبیل خود استفاده کنید.

قطعات اصلی رنو دارای مشخصه هایی است که می توان آنها را از نمونه های تقلبی تشخیص داد. اولین و بارزترین نشانه قطعات اصلی رنو بسته بندی آنهاست. به منظور تشخیص بسته‌بندی اصلی از سایر بسته‌بندی‌ها می‌بایست به نکات زیر توجه کنید:

• عبارت "Group Renault" و "Groupe Renault" به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی بر روی کلیه جعبه ها درج شده است.
• عبارت "Genuine Parts" و "Pieces D'Origine" و"Piezas De Origen" (به معنای قطعه اصلی) نیز بر روی کلیه جعبه ها به چاپ رسیده است.


بجز این دو عبارت هر عبارت دیگری بر روی جعبه ها مشاهده شود به معنای تقلبی بودن بسته قلمداد می شود. همچنین در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌ها قهوه‌ای رنگ عرضه می‌شوند.


شاخصه دوم شناسایی قطعه اصلی و استاندارد رنو درج برچسب های امنیتی این شرکت بر روی بسته بندی قطعه است. این برچسب ها دارای کد پیگیری منحصر به فرد هستند که جهت شناسایی فروشنده قطعه و کشور سازنده مورد استفاده قرار می گیرند. به علاوه در ساخت این بر چسب ها از جوهر حساس به نور استفاده شده است که با تغییر زوایه تابش رنگ آن از خاکستری به طلایی تغییر می کند.
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
روغن موتور الف اصل یا تقلبی؟
 ۲۳ آذر ۱۳۹۹

روغن موتور الف اصل یا تقلبی؟

تقلب در بازار بازار روغن موتور های وارداتی بعد از افزایش یافتن قیمت روغن موتور های داخلی بیش از گذشته شده است و این موضوع باعث شده تا خریداران برای خرید مطمئن این محصولات دچار مشکل شوند. از آنجا که بسته بندی روغن موتورهای elf جدید با نمونه های قدیمی تر تفاوت کرده لازم است خریداران بدانند که چطور می شود ...  ادامه مطلب 
برچسب اطمینان قطعات یدکی اصلی رنو
 ۰۲ شهریور ۱۳۹۸

برچسب اطمینان قطعات یدکی اصلی رنو

آنچه در مورد برچسب اطمینان قطعات یدکی اصلی رنو باید بدانید قطعات اصلی رنو از سال ۲۰۰۲ با هدف مبارزه با قطعات یدکی تقلبی و پیگیری توزیع قطعات در شبکه‌­ی خدمات پس از فروش از برچسب اطمینان بر روی کلیه قطعات تولیدی خود استفاده کرد. یکی از شاخصه‌های برچسب اطمینان کد پیگیری قطعه می‌باشد. ...  ادامه مطلب 
رنو و اهمیت به محیط زیست
 ۰۷ آذر ۱۳۹۷
 منبع: وب سایت رنو ایران

رنو و اهمیت به محیط زیست

شرکت خودروسازی رنوی فرانسه به عنوان یکی از قدیمی ترین و نوآورترین شرکت های این صنعت معتقد است که هر گونه اقدامی برای حفظ محیط زیست به معنای داشتن نگاهی به آینده است. انسان و محیط زیست همواره در طول تاریخ بشریت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته‌اند اما با گذر زمان و ظهور پدیده‌ها و تکنولوژی‌های نوین و ...  ادامه مطلب 
آنچه باید درباره رنو تندر ۹۰ بدانید
 ۰۷ آذر ۱۳۹۷
 منبع: وب سایت رنو ایران

آنچه باید درباره رنو تندر ۹۰ بدانید

مجله رنو ایران در گفتگو با میرنقی عربی، مدیر متد ها و کیفیت خدمات و آموزش رنو پارس به بررسی عمیق تر رنو تندر ۹۰ پرداخته است. رنو تندر ۹۰ در زمان عرضه در ایران در رومانی نیز همچنان تولید می‌شد و هدف از تولید آن ارائه خودرویی متناسب با وضعیت اقتصادی آن زمان مردم رومانی و عرضه یک خودروی مقرون به ...  ادامه مطلب 
آینده را با رنو کپچر کشف کنید
 ۰۷ آذر ۱۳۹۷
 منبع: وب سایت رنو ایران

آینده را با رنو کپچر کشف کنید

رنو کپچر مفهومی دومین طرح از شش خودروی مفهومی است که نظر رنو را درباره خودروهای آینده به نمایش گذاشته است؛ خودروی مفهومی اول رنو دزیر ( DeZir ) نام داشت. طراحی این خودرو زیر نظر لارنس وان دن آکر انجام شده است. رنو کپچر یکی از خودروهای محبوب رنو در دسته کراس اوورهای شهری است که از زمان تولید خود توانسته است ...  ادامه مطلب