سیستم R-Link رنو چیست؟

سیستم R-Link رنو چیست؟
تاریخ:
۰۵ آذر ۱۳۹۷
با وقوع پیشرفت های چشمگیر تکنولوژی و دستگاه های همراه زندگی در عصر جدید دچار تغییراتی زیادی شده است. تکنولوژی های امروزی در مسیر آسان کردن زندگی بشر گام بر می دارند و هر چه به جلوتر می رویم این فناوری ها بیشتر با زندگی روزمره در هم آمیخته می شوند.

حضور دستگاه های هوشمند موبایل و سیستم عامل هایی که هر روز پیشرفته از روز قبل می شوند زمینه را برای حضور آنها در سایر صنایع و خدمات دیگر نیز مهیا کرده است. یکی از این صنایع، صنعت پر طرفدار خودرو سازی است. خودروسازان فرصت استفاده از تکنولوژی برای پیشرفت محصولات خود را مغتنم دانسته و با همکاری شرکت های بزرگ فناوری خدمات نوینی را در راستای تسهیل استفاده از خودروها و خدمات آنها فراهم کرده اند.

خودروهای پیشرفته امروزی به سیستم های ارتباطی نوینی مجهز شده اند تا راه ارتباطی متفاوتی را برای ارتباط میان انسان و خودرو ایجاد کنند. این فناوری های نوین به صورت تقریبی نوع کنترل خودروها را نیز تغییر داده است و آن را به سمت استفاده از قدرت سیستم های عامل هوشمند نزدیک کرده است.

شرکت خودروسازی رنوی فرانسه به عنوان یکی از قدیمی ترین شرکت های فعال در صنعت خودروسازی که خود از پیشگامان ابداع و استفاده از فناوری های روز در محصولاتش است نیز در همین مسیر گام بر می دارد و به همین دلیل توانسته است طیف وسیعی از خدمات را در قالب فناوری های نوین در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

شرکت رنو در سال ۲۰۱۲ با ابداع سیستم ارتباطی آر- لینک (R-Link) کنترل خودرو را به زیر انگشتان سرنشینان آورده و از این طریق نه تنها در مسیر پیشرفت قرار داشته بلکه امنیت سرنشینان خود را نیز ارتقا داده است. این سیستم همزمان با معرفی نسخه سالن رنو کلیو ۴ معرفی شد و از آن زمان تاکنون در بسیاری از محصولات رنو مورد استفاده قرار گرفته است.



سیستم آر- لینک (R-Link) در ابتدا بر اساس معماری نسخه فرویو سیستم عامل متن باز اندروید توسط شرکت رنو توسعه داده شد. رنو برخی از خودروهای پرچمدار خود را به صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی تجهیز کرد تا بتواند این سیستم را از این طریق به داخل خودرو بیاورد. البته در حقیقت رنو مانند بسیاری دیگر از شرکت ها پس از استفاده از سیستم عامل اندروید رابط کاربری و ویژگی های آن را در قالب مورد دلخواه خود تغییر دادند و نرم افزار هایی را به آن اضافه کردند. در ابتدا حدود ۱۵ نرم افزار از جمله نرم افزار مسیریابی TomTom به آر- لینک (R-Link) اضافه شد و این در حالی بود که استفاده از این سیستم نیازمند پرداخت حق عضویت نیز نبود.



عملکردها در سیستم آر-لینک نه تنها از طریق صفحه نمایش لمسی بلکه از طریق فرمان صوتی نیز قابل مدیریت کردن هستند. ضمن اینکه کنترل کننده ای نیز روی فرمان خودروها قرار گرفته بود تا عملکرد مدیریت این سیستم را در اختیار راننده قرار دهد. همچنین این سیستم در آن واحد به خودرو، موبایل سرنشین و سیستم رایانش ابری رنو متصل است تا عملکرد با دقت کامل انجام شوند.
سیستم آر- لینک (R-Link) در منوی خود شش عملکرد را در اختیار راننده قرار می داد:



- مسیر یابی شامل راهنمای مسیر ماهواره ای، نقشه راه ها، ترافیک مسیر، خدمات مسیر و هشدار مناطق خطر.
- سیستم چند رسانه های مانند پخش رادیو، موسیقی و تماشای عکس و ویدیو.
- امکانات ارتباطی برقراری تماس، مدیریت تماس ها و مخاطبین از طریق ارتباط بلوتوث.
- مدیریت تجهیزات مشخصی از خودرو مانند دوربین دنده عقب و نمایش اطلاعاتی مانند مصرف سوخت، مسافت پیمایش شده و مصرف انرژی توسط خودرو.
- خدماتی مانند دستیار رنو، اطلاعات آب و هوا و دسترسی به فروشگاه آنلاین نرم افزار های رنو از طریق R-Link Store.
- مدیریت تنظیمات سیستمی مانند تنظیمات سیستم چند رسانه ای، نمایشگر، زبان، تاریخ و ساعت.

رنو در تمام سال های پس از معرفی سیستم آر- لینک دست از کار نکشید و هر روز بر روی پیشرفت و بهبود قابلیت های آن تلاش کرد تا در نهایت نسخه دوم این سیستم ارتباطی را با نام R-Link 2 عرضه کرد. این سیستم در حال حاضر در خودروهای مطرح و پرچمدار رنو ماند رنو تلیسمان، رنو کولیوس، رنو مگان و.... مورد استفاده قرار می گیرد.



آر-لینک نسخه دوم از لحاظ ظاهر گرافیکی دچار تغییراتی شده است و در خودروهای مانند رنو تلیسمان از یک صفحه نمایش عمودی بزرگ برای استفاده از آن استفاده شده است. در نگاه اول به این صفحه نمایش احساس دیدن یک تبلت زیبا به شما دست خواهد داد با این تفاوت که در مرکز داشبورد ماشین نصب شده است. البته در برخی دیگر از مدل های رنو از صفحه نمایش ۷ اینچی افقی برای این سیستم بهره گرفته شده است.



در سیستم R-Link 2 سرنشین خودرو می تواند از طریق ۳ صفحه خانگی قابل تنظیم به عملکردهای مورد نظر خود دسترسی داشته باشد. به عنوان مثال می توان به صورت همزمان نرم افزار مسیریابی و نرم افزار مدیریت مخاطبان تماس را در یک صفحه قرار داد.راننده یا سرنشین خودرو برای استفاده و مدیریت عملکردهایی مانند سیستم مالتی سنس رنو (Renault MULTI-SENSE ) یا استفاده از دستیاران رانندگی مانند سیستم ترمز اضطراری فعال تنها نیاز به لمس چند گزینه روی صفحه نمایش لمسی خودروی خود دارند.

در این سیستم و از طریق نرم افزار مسیریابی TomTom می توانید نمای سه بعدی از مناظر و ساختمان ها داشته باشید و در عین حال از خدمات قبلی نیز بهره برداری کنید.



همچنین عملکردهای دیگری مانند سیستم پارک خودکار، مدیریت سیستم چند رسانه ای خودرو، مدیریت سیستم تهویه مطبوع خودرو و دیگر عملکرد های مربوط به خودرو از طریق سیستم آر – لینک در اختیار راننده و سرنشینان قرار خواهد داشت.

مهندسین رنو کماکان به تلاش ها و تحقیقات خود برای بهبود هر چه بیشتر این سیستم ادامه خواهند داد تا شاید در آینده بسیار نزدیک امکانات بی شمارتری را به این سیستم اضافه کنند.
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
روغن موتور الف اصل یا تقلبی؟
 ۲۳ آذر ۱۳۹۹

روغن موتور الف اصل یا تقلبی؟

تقلب در بازار بازار روغن موتور های وارداتی بعد از افزایش یافتن قیمت روغن موتور های داخلی بیش از گذشته شده است و این موضوع باعث شده تا خریداران برای خرید مطمئن این محصولات دچار مشکل شوند. از آنجا که بسته بندی روغن موتورهای elf جدید با نمونه های قدیمی تر تفاوت کرده لازم است خریداران بدانند که چطور می شود ...  ادامه مطلب 
برچسب اطمینان قطعات یدکی اصلی رنو
 ۰۲ شهریور ۱۳۹۸

برچسب اطمینان قطعات یدکی اصلی رنو

آنچه در مورد برچسب اطمینان قطعات یدکی اصلی رنو باید بدانید قطعات اصلی رنو از سال ۲۰۰۲ با هدف مبارزه با قطعات یدکی تقلبی و پیگیری توزیع قطعات در شبکه‌­ی خدمات پس از فروش از برچسب اطمینان بر روی کلیه قطعات تولیدی خود استفاده کرد. یکی از شاخصه‌های برچسب اطمینان کد پیگیری قطعه می‌باشد. ...  ادامه مطلب 
رنو و اهمیت به محیط زیست
 ۰۷ آذر ۱۳۹۷
 منبع: وب سایت رنو ایران

رنو و اهمیت به محیط زیست

شرکت خودروسازی رنوی فرانسه به عنوان یکی از قدیمی ترین و نوآورترین شرکت های این صنعت معتقد است که هر گونه اقدامی برای حفظ محیط زیست به معنای داشتن نگاهی به آینده است. انسان و محیط زیست همواره در طول تاریخ بشریت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته‌اند اما با گذر زمان و ظهور پدیده‌ها و تکنولوژی‌های نوین و ...  ادامه مطلب 
آنچه باید درباره رنو تندر ۹۰ بدانید
 ۰۷ آذر ۱۳۹۷
 منبع: وب سایت رنو ایران

آنچه باید درباره رنو تندر ۹۰ بدانید

مجله رنو ایران در گفتگو با میرنقی عربی، مدیر متد ها و کیفیت خدمات و آموزش رنو پارس به بررسی عمیق تر رنو تندر ۹۰ پرداخته است. رنو تندر ۹۰ در زمان عرضه در ایران در رومانی نیز همچنان تولید می‌شد و هدف از تولید آن ارائه خودرویی متناسب با وضعیت اقتصادی آن زمان مردم رومانی و عرضه یک خودروی مقرون به ...  ادامه مطلب 
آینده را با رنو کپچر کشف کنید
 ۰۷ آذر ۱۳۹۷
 منبع: وب سایت رنو ایران

آینده را با رنو کپچر کشف کنید

رنو کپچر مفهومی دومین طرح از شش خودروی مفهومی است که نظر رنو را درباره خودروهای آینده به نمایش گذاشته است؛ خودروی مفهومی اول رنو دزیر ( DeZir ) نام داشت. طراحی این خودرو زیر نظر لارنس وان دن آکر انجام شده است. رنو کپچر یکی از خودروهای محبوب رنو در دسته کراس اوورهای شهری است که از زمان تولید خود توانسته است ...  ادامه مطلب