اصالت قطعات یدکی رنو را چطور تشخیص دهیم.

اصالت قطعات یدکی رنو را چطور تشخیص دهیم.
تاریخ:
۱۰ آذر ۱۳۹۷

به صورت کلی مبحث کپی، جعل و تقلب شاخه‌های زیادی دارد و یکی از جذاب ترین، پر کشش ترین و پر رونق ترین تجارت‌های غیر قانونی در دنیا می‌باشد. گردش مالی اجناس تقلبی پس از تجارت‌هایی مانند نفت، اسلحه و... که البته تجارت قطعات یدکی تقلبی خودرو بخشی از این گردش مالی می‌باشد.

این تجارت با توجه به حجم گسترده مالی و بازار وسیع آن جذابیت بالایی برای متقلبین دارد و کسانی که از این بازار نفع می‌برند حتی گاهی اوقات تمایل ندارند که با این اتفاق مقابله شود. بحث تقلب در یک سری از موارد مانند لباس یا لوازم مصرفی خانگی در انتها می‌توانند منجر به زیان مالی برای شخص مصرف کننده شوند اما در بعضی شاخه‌ها مانند خودرو وقتی درباه قطعات تقلبی یدکی صحبت می‌کنیم صرفاً بحث ضرر و زیان مالی برای خریدار مطرح نیست و می‌تواند حتی به زیان و آسیب جانی برای استفاده کننده منجر شود. کسی که از قطعات یدکی تقلبی خودرو استفاده می‌کند نه تنها جان خود را به خطر می‌اندازد بلکه باعث به خطر افتادن جان افراد دیگر جامعه می‌شود.

به‌طور مثال زمانی که راننده‌ای لنت تقلبی خودرو را خریداری می‌کند وی تنها سرنشین خودرو نخواهد بود بلکه ممکن است بقیه اعضای خانواده وی یا مسافرین سرنشین خودرویش باشد که با این کار نه تنها جان راننده به خطر می‌افتد بلکه جان سرنشینان که مسؤولیت آن با راننده است نیز به خطر می‌افتد. حتی فراتر از آن استفاده از قطعه یدکی تقلب و نقص عملکرد آن می‌تواند منجر به حوادث بزرگ‌تری برای دیگر خودروها و افراد جامعه شود. در نتیجه در برخی از صنایع از جمله صنعت خودرو علاوه بر بحث مالی باید بحث جانی را هم در فاکتورهای تصمیم گیری گنجاند.
بنابراین باید به این نکته توجه کرد که زمانی که قطعه اصلی را از نمایندگی معتبر خریداری می‌کنیم ممکن است هزینه بیشتری نسبت به مدل‌های غیر اصل برای آن بپردازیم اما این هزینه بیشتر در واقع ضمانت حفظ جان ما و اطرافیانمان است.

در رنو نیز زمانی که بحث به قطعات یدکی می‌رسد چندین موضوع مختلف در نظر گرفته می‌شود که جدای از مباحث مالی در درجه اول به مسئولیت‌های اجتماعی خود و همچنین مسئولیت رنو در برابر زندگی انسان‌ها فکر می‌کنیم و این اتفاق مانند نبردی است که همه وارد آن شده‌ایم و می‌خواهیم به مردم نشان دهیم که خرید قطعات غیر اصلی می‌تواند چه پیامدهایی برای آنها و متعاقباً جامعه به همراه داشته باشد.

شرکت رنو به عنوان تولید کننده خودروهای رنو از همه بهتر آگاه است که محصولاتش بر چه اساسی، با چه استانداردی و با چه کیفیتی ساخته شده و آن محصول را بهتر از تولید کننده دیگری می‌شناسد. در واقع همه تولید کنندگان خودرو به عنوان سازندگان آنها شناخت بهتری بر روی محصول خود دارند و در نتیجه توصیه رنو به خریداران این است که در صورتی که به این مسائل اهمیت می‌دهند برای خرید قطعات یدکی اصلی به مراکز شبکه رسمی خدمات پس از فروش رنو در محل زندگی خود رجوع کند.

در ایران نیز شبکه رسمی خدمات پس از فروش رنو توسط شرکای تجاری رنو در ایران یعنی ایساکو و سایپا یدک برای خودروی خانواده ایکس ۹۰ شامل رنو تندر ۹۰، رنو تندر ۹۰ پلاس، رنو ساندرو، رنو ساندرو استپ وی و رنو تندر پیکاپ و مجموعه نگین خودرو برای خودروهای وارداتی شامل رنو کپچر، رنو تالیسمان و رنو کولیوس است. این شرکت‌ها مورد تائید شرکت رنو هستند.

رنو برای مقابله با سودجویی و استفاده غیر مجاز دیگران از محصولاتش هر چیزی که متعلق به رنو، مربوط به رنو، شبیه رنو است یا لوگوی رنو را تداعی کند به نام خود ثبت کرده است و حتی فراتر رفته و اسم خودرو را نیز در مالکیت خود نگه داشته است. بنابراین در صورتی که بسته بندی شرکت تولید کننده قطعه حتی اگر شبیه بسته بندی رنو نباشد اما روی آن نام محصول رنو ثبت شده باشد مالکیت آن در اختیار رنو است و کسی حق استفاده از آن را ندارد و این کار غیر قانونی است.

حال به تعریف قطعه یدکی اصلی می رسیم؛ تعریف قطعه یدکی اصلی رنو این است که قطعه به صورت خاص با استانداردهای رنو با کیفیت رنو در شبکه تولید رنو و برای محصولات رنو تولید شده باشد. این موضوع به دلایل زیر برای رنو دارای اهمیت است:
۱- رنو معتقد است بهتر از همه استاندارد تولید قطعه یدکی اصلی را برای محصولات خود می‌داند.
۲- رنو قطعه یدکی اصلی را در اختیار متقاضی قرار می‌دهد تا ایرادی که برای خودروی وی ایجاد شده را رفع کند نه اینکه ایراد دیگری به آن اضافه کند.
۳- قطعه یدکی به صورت مستقیم با ایمنی خودرو و امنیت و سلامتی سرنشینان مرتبط است بنابراین اصالت آن برای رنو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
۴- طول عمر استفاده از قطعه یدکی اصلی به مراتب بیشتر از قطعه یدکی تقلبی است چرا که مراحل مختلف تست‌های فنی را پشت سر گذاشته است.
۵- ارزش مالی پرداخت شده توسط خریدار نیز برای رنو مهم است. به طور مثال هرز گرد تسمه تایم تقلبی که به عنوان طرح اصل فروخته می‌شود یک چهارم نمونه اصلی مورد تأیید رنو قیمت دارد اما در صورت استفاده از قطعه غیر اصل و عملکرد نامناسب آن خسارتی معادل ۵ میلیون تومان به صاحب خودرو وارد می‌شود. همچنین استفاده از فیلتر روغن نامناسب نیز می‌تواند بر روی موتور و عملکرد خودرو اثرات نا مناسبی داشته باشد.
۶- استفاده از قطعه یدکی اصلی به معنای داشتن ضمانت خدمات پس از فروش رنو است که در مورد استفاده از قطعات غیر اصل صدق نمی‌کند.

در نهایت همه این موارد باید به رضایتمندی مشتری اشاره کرد که برای شرکت رنو از جایگاه والایی برخوردار است.



راهکار شناخت قطعه یدکی اصلی از قطعه یدکی تقلبی:
۱- بسته بندی قطعات یدکی محصولات رنو که به آن Renault Packaging گفته می‌شود و دارای استاندارد و الگوی خاصی تعریف شده است. کلمات Group Renault و Genuine Part روی بسته به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی نوشته شده است و ترتیب قرار گرفتن این نوشته‌ها روی بسته نیز دارای الگوی خاصی است. در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌ها قهوه‌ای رنگ عرضه می‌شوند.

۲- برچسب‌های امنیتی رنو. با وجود موارد گفته شده در بالا اما رنو تاکید دارد که هر گونه بسته بندی بدون داشتن برچسب امنیتی رنو مصداق تقلب است و فاقد تأیید این شرکت است. یعنی اصالت بسته بندی مورد تأیید رنو زمانی معنا پیدا می‌کند که ین برچسب امنیتی روی آن وجود داشته باشد.



خود این برچسب‌های دارای شناسه‌هایی هستند که آنها را قابل تشخیص می‌کند: این برچسب‌های با تغییر زاویه قرار گرفتن در نور تغییر طیف رنگ می‌دهند. در صورتیکه با تغییر زوایه تغییر رنگ اتفاق نیافتد بدون شک آن برچسب و قطعه یدکی تقلبی هستند. نکته بعدی این است که روی تمام برچسب‌های مورد تائید رنو کدی قرار دارد که روی به کد رهگیری معروف است.
رنو سالیانه عددی غیر قابل باور از این کدها را به صورت منحصر به فرد تولید می‌کند و این کد را روی برچسب‌ها قرار می‌دهد و امکان ندارد که دو قطعه با یک کد رهگیری یکسان را بتوان در بازار پیدا کرد. در صورتی که دو قطعه با یک کد رهگیری وجود داشته باشد هر دو قطعه تقلبی هستند. قطعه یدکی در صورتی که کد رهگیری هم نداشته باشد تقلبی محسوب می‌شود. در واقع این برچسب ضامن اصالت قطعه یدکی خریداری شده است.



رنو ظرف چندین سال گذشته برنامه‌ای را برای مقابله با قطعات یدکی غیر اصل راه اندازی کرده است و در چندین کشور نیز این برنامه در حال اجراست. از چند ماه گذشته ایران نیز به عنوان شانزدهمین کشور به این لیست اضافه شده است و بخشی رسمی تحت عنوان مقابله با قطعات تقلبی در شرکت رنو ایران به همین منظور راه اندازی گردیده است.
مأموریت این بخش رصد بازار ایران و پیدا کردن قطعات تقلبی است و اعلام آنها با رنوی فرانسه و جلوگیری از توزیع این قطعات در بازار است.
رنو در بحث مبارزه با قطعات تقلبی نه تنها خود مشغول مبارزه با این موضوع است بلکه در کشور فرانسه با دو شرکت خودروساز دیگر این کشور یعنی پژو و سیتروئن همکاری می‌کند و با تشکیل تیمی مشترک برای مقابله با قطعات یدکی تقلبی با یکدیگر همکاری می‌کنند.
همجنین رنو برای اطلاع رسانی درباره اقداماتش برای مقابله با قطعات یدکی غیر اصل هر چند وقت یکبار مراسمی برگزار می‌کند و قطعات تقلبی جمع آوری شده را معدوم می‌کند و مقابله با آنها را به همگان نمایش می‌دهد.
رنو ایران هم با رعایت موازین قانونی این قطعات را شناسایی کرده است و با اعلام آن به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان به زودی با این شرکت‌های مقابله قانونی خواهد کرد.
دیدگاه مخاطبان
سروش ارشاد
۱۳۹۸/۰۷/۲۸
سلام و عرض احترام با توجه به گستردگی لوازم تقلبی در بازار ، وجود شرکت رنو یدک برای رنو سوارها موجب دلگرمی و آسایش خیال می باشد ممنون از تلاش و زحمات شما
ارسال پاسخ به دیدگاه " سروش ارشاد"
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه