نگاهی دقیق تر به رنو ساندرو

نگاهی دقیق تر به رنو ساندرو
تاریخ:
۲۰ آبان ۱۳۹۷
در گفتگو با مهندس علیرضا کرامتیان، از مهندسین ارشد خدمات پس از فروش رنو پارس به بررسی عمیق تر رنو ساندرو پرداخته‌ایم.
رنو ساندرو یکی از محصولات محبوب و پرفروش این شرکت خودروسازی فرانسوی و شرکت خودروسازی داچیا به عنوان یکی از شرکای اصلی رنو است. این محصول از خانواده پلتفرم X90 رنو است و تاکنون توانسته است به دستاوردهای زیادی در اروپا و دیگر بازارهای دنیا از جمله بازار خودروی کشورمان دست پیدا کند.در این مقاله به بررسی دقیق تر رنو ساندرو می پردازیم. رنو ساندور دارای نقاط قوت زیادی است که در ادامه نگاهی به آنها خواهیم داشت:

نقاط قوت رنو ساندرو
۱- پیشرانه با قدرت و گشتاور بالا:
رنو ساندرو از پیشرانه و پلتفرم X90 بهره می‌برد. این پیشرانه که با کد K4M شناخته می‌شود دارای حجم دقیق ۱۵۹۸ سی‌سی و قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار (در ۵۷۵۰ دور در دقیقه) و گشتاور ۱۴۰ نیوتن در دور پائی ن (۳۷۵۰ دور در دقیقه) است که این نیرو از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی و یا ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌گردد. پیشرانه K4M در سال‌های گذشته به خوبی ثابت کرده است که راندمانی بالاتر و استهلاک کمتری نسبت به پیشرانه هایی همچون TU5 و XU7 دارد که این امر باعث می‌شود تا این خودرو به یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده روزمره تبدیل شود.

۲- کیفیت مونتاژ بالا:
یکی از مهم ترین ضعف های بیشتر خودروهای ساخت داخل، پائین بودن کیفیت ساخت آنها است و برخلاف این مورد، یکی از مهم ترین نقاط قوت پلتفرم X90 کیفیت بالای ساخت آن است و به همین دلیل موفق شده تا از شرکت بازرسی استاندارد ایران ۴ ستاره از ۵ ستاره کیفیت را به خود اختصاص دهد.

۳- فضای مناسب سرنشینان:
هر وقت نام هاچبک به میان می آید، هرکسی ناخودآگاه به یاد خودروهائی با فضای کم و تنگ خصوصاً در ردیف عقب می افتد، ولی در مورد خودروی رنو ساندرو وضعیت کاملاً متفاوت است، این خودرو از صندلی‌هایی راحت و فضای داخلی بزرگی سود می‌برد که باعث می‌شود حتی پس از تنظیم صندلی‌های جلویی برای نشستن یک فرد بلند قد، بازهم فضای کافی برای لم دادن و لذت بردن از مناظر اطراف برای سرنشینان ردیف عقب فراهم باشد.

۴- سواری نسبتاً نرم و کاملاً مطمئن:
سیستم تعلیق و فنر بندی رنو ساندرو، در رنج قیمتی خود از کارایی و عملکرد بسیار خوبی برخوردار است؛ به نحوی که در زمان رانندگی، سواری نسبتاً نرمی را تجربه خواهید کرد که این امر به لطف استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و سیستم پیچشی H-Type با فنر مارپیچ در عقب این خودرو حاصل شده است.

۵- سیستم ترمز مطمئن:
رنو ساندرو دارای ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو است و به لطف مجهز بودن به سیستم ABS و EBD شرکت BOSCH ترمزهای قابل‌اعتمادی دارد و باعث می‌شود که در سطوح خیس و کم اصطکاک جاده‌ها عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان دهد .

۶- فضای صندوق مناسب:
یکی از مزایای رنو ساندرو فضای زیاد صندوق عقب آن است. با اینکه این خودرو از نوع هاچبک است ولی فضائی که در هنگام باز کردن درب صندوق عقب مشاهده می شود، قابل مقایسه با فضای صندوق عقب خودروهای هم رده و هم کلاس آن نیست.

۷- خدمات پس از فروش گسترده با کیفیت بسیار عالی:
خودروهای پلتفرم X90 دارای شبکه خدمات پس از فروش بالا در سرتاسر ایران با کیفیت بالا توسط پرسنل متبحر و آموزش دیده با رویکرد جلب رضایت مشتری و حمایت ویژه از مشتریان وفادار است که این یکی از بارزترین نقاط قوت این خودرو است که در خودروهای دیگر دیده نمی شود.

۸- مسئولیت اجتماعی:
این خودرو دارای استاندارد یورو چهار واقعی است و میزان تولید گازهای گلخانه ای (که موجب گرم شدن دمای زمین می شود) شامل دی اکسید کربن ، مونواکسید کربن، NOX و دیگر گازهای مضر در حد استاندارد جهانی است. همچنین میزان خروج بخار بنزین از باک این خودرو بر طبق استاندارد جهانی یورو چهار و میزان آلایندگی آن حداقل است. در واقع می توان گفت که رن و ساندرو دوستار واقعی محیط زیست است. از حدود دو سال قبل در خودروهای تولید شده از بلبرینگ چرخهای کم اصطکاک با تکنولوژی روز استفاده شده است تا میزان مصرف بنزین و آلایندگی بر طبق استانداردهای روز دنیا باشد.

در نهایت باید اضافه کرد که رنو ساندرو محصولی باکیفیت، امن، کم استهلاک، کم آزار و قابل‌اعتماد با شبکه خدمات پس از فروش قوی و پشتیبان است که به‌راحتی می‌تواند تمامی نیازهای یک خانواده کم‌جمعیت را در هر سنی (جوان و یا میان سال) برای استفاده روزمره پاسخگو باشد. اگرچه این خودرو هم مانند بسیاری دیگر از خودروهایی مونتاژ شده در داخل عاری از نقص نیست اما با وجود تمامی این نقص‌ها بازهم یکی از بهترین گزینه‌ها در این بازه قیمتی محسوب می‌شود که می‌تواند لبخند رضایت را بر لبان شما بنشاند.

یکی از خصوصیات رنو ساندرو این است که از پلتفرم X90 است و بعضی ایرادات ظاهری خودرو رنو تندر ۹۰ در این خودرو حذف شده است و کیفیت بالای خودروی رنو تندر ۹۰ را به همراه دارد.


نکات کاربردی برای تعمیر و نگهداری رنو ساندرو:
- مراجعه به نمایندگی های پایلوت بصورت دوره ای (۱۰.۰۰۰ کیلومتر) و استفاده از قطعات اصلی رنو.
- روغن رنو ساندرو باید هر ۱۰.۰۰۰ کیلومتر و یا یک سال تعویض گردد و تعویض روغن و فیلتر روغن حتماً باید در نمایندگی های پایلوت انجام گیرد.
- باد لاستیک ها باید هر ماه کنترل گردد.
- کیت تسمه تایم و کیت تسمه دینام می بایست هر ۶۰.۰۰۰ کیلومتر بصورت کامل و در شبکه خدمات پس از فروش سایپا و یا ایساکو تعویض گردد، تاکید می شود که حتماً باید کیت تسمه ها تعویض گردند یعنی تسمه به همراه بلبرینگ هرزگرد و بلبرینگ تسمه سفت کن، هم برای تسمه تایم و هم برای تسمه دینام
- مایع خنک کننده موتور، روغن هیدرولیک فرمان، روغن ترمز مطابق آنچه در دفترچه راهنما عنوان شده است بصورت دوره ای تعویض گردد.
- کلیه گردگیرهای پلوس ها باید در هر سرویس دوره ای بازدید شوند.
- روغن گیربکس باید مطابق آنچه که توصیه شده است، کنترل و تعویض شوند.
- حتماً از مایع شیشه شور مخصوص استفاده گردد
- شمع های خودرو باید در هر ۴۰.۰۰۰ کیلومتر تعویض و از شمع اصلی استفاده شود.
- به هیچ عنوان نباید از مکمل های بنزین استفاده گردد. لزومی به استفاده از بنزین سوپر دیده نمی شود.
- هنگام روشن کردن خودرو، لازم است بین دو تا چهار دقیقه موتور گرم شود، سپس از آن استفاده گردد. اگر به مدت طولانی در شرایط سخت از خودرو استفاده شده است و یا اینکه مثلاً از کولر، چراغ و سیستم صوتی خصوصاً در شب از خودرو استفاده شده است، قبل از خاموش کردن خودرو لازم است تا همه مصرف کننده های برقی خاموش و موتور به اندازه دو تا چهار دقیقه بصورت درجا با دور موتور حدود ۲۵۰۰ دور در دقیقه کار کند، این کار موجب می شود تا موتور خودرو صدمه نبیند و باتری شارژ شود و طول عمر باتری افزایش یابد و در عین حال شرایط باتری برای استارت بعدی کاملاً محیا گردد.
- استفاده از کارواش با فشار آب بالا و کارواش اتوماتیک برای شستشوی بیرون خودرو به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
- پس از رانندگی در شرایط برفی، گلی و باران شدید، شستشوی خودرو خصوصاً شستشوی زیر خودرو، داخل سپر و گلگیرها لازم است.
- تیغه برف پاک کن هر سال باید تعویض شوند تا موجب آسیب دیدن شیشه ها نشود.
- در مورد خودروی مجهز به گیربکس دستی، لازم است که از کفی های ضخیم و غیر استاندارد استفاده نشود و هنگام تعویض دنده به عقب، خودرو کاملاً ثابت بوده و پدال ترمز فشرده شده باشد، این کار موجب می شود تا گیربکس آسیب نبیند.
- در مورد خودرو مجهز به گیربکس اتوماتیک، هنگام تعویض دسته دنده به وضعیت پارک، خودرو باید کاملاً ثابت بوده و پدال ترمز کاملاً فشرده شده باشد، این کار موجب می شود تا گیربکس صدمه نبیند.
- چنانچه مالک قصد دارد که لوازمی مانند دزدگیر، صندوق پران، دوربین دنده عقب و... بر روی خودرو خود نصب کند، این کار باید توسط نصاب ماهر و با تجربه و مطابق اصول صحیح انجام گیرد.
- نصب لاستیک و رینگ غیر استاندارد، تغییر در ارتفاع خودرو با کوتاه کردن طول فنر ممنوع است چرا که موجب آسیب دیدن سیستم تعلیق، فرمان خودرو شده و موجب بروز خطرات جدی و جبران ناپذیر مانند تصادف و یا انحراف خودرو خواهد شد.

روشن شدن چراغ های هشدار رنو ساندرو:
چنانچه هر کدام از چراغ های هشدار روی صفحه نمایشگرهای خودرو اعم از چراغ ABS، کیسه های هوا، چراغ Check و غیره که دارای رنگ قرمز و یا زرد هستند روشن شد:
  • چنانچه چراغ قرمز بود، خودرو بصورت فوری و بدون اینکه حرکت کند، توسط خودروبر به نزدیک ترین نمایندگی حمل گردد.
  • چنانچه چراغ روی صفحه نمایشگرها زرد رنگ بود، خودرو در اسرع وقت به نزدیک ترین نماینده پایلوت مراجعه نماید.
اگر تغییری در کشش خودرو، تغییری در صدای موتور و یا گیربکس، تغییری در نحوه تعویض دنده، تغییری در عملکرد سیستم تعلیق و یا فرمان مشاهده شد، لازم است تا خودرو به نمایندگی مراجعه نماید.

نشتی روغن رنو ساندرو:
چنانچه آثار نشتی روغن، نشتی مایع خنک کننده موتور، نشتی روغن هیدرولیک، نشتی روغن ترمز مشاهده شد، لازم است تا مالک تدابیر لازم را بیندیشد. چنانچه بوی بنزین در داخل کابین سرنشین حس شد، باید در اسرع وقت خودرو به نمایندگی مراجعه نماید.

نگهداری از کولر رنو ساندرو:
در فصل سرما، لازم است تا کولر خودرو هر چند روز، حدود پنج دقیقه فعال باشد تا از تجمع روغن سیستم تهویه مطبوع در کمپرسور جلوگیری شود. اگر از سیستم تهویه مطبوع مدت زیادی استفاده نشده است، بهتر است فعال کردن سیستم در دور آرام انجام گیرد و این بدین معنی است که وقتی موتور در دور آرام کار می کند، سیستم کولر روشن شود، این کار موجب می شود که صدمه ای به کمپرسور و موتور در هنگام فعال شدن کمپرسور وارد نشود.

نکاتی دیگر برای استفاده از رنو ساندرو:
در خودروهای مجهز به گیربکس دستی، در ترافیک ها می بایست دنده در وضعیت خلاص گیرد و از فشرده نگه داشتن پدال کلاچ به مدت طولانی بصورت جدی پرهیز گردد.
همچنین در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، در شرایط ترافیک، می بایست دسته دنده در وضعیت درایو نباشد و تا آنجا که ممکن است از وضعیت خلاص و یا پارک استفاده شود.
به هیچ عنوان نباید لامپ های غیر استاندارد که توان بالائی مصرف دارند، جایگزین لامپ های خودرو شوند. این خودرو دارای توان بالائی است ولی به هیچ عنوان برای بکسل کردن خودروئی دیگر نباید مورد استفاده قرار گیرد. از قرار دادن پا بر روی پدال کلاچ در حین رانندگی به عنوان تکیه گاه می بایست پرهیز نمود، این عمل موجب تخریب صفحه کلاچ می گردد.
پر کردن مخزن روغن ترمز، مخزن مایع خنک کننده ترمز، مخزن روغن هیدرولیک کاملاً غلط است، منشا پایین آمدن سطح مایع های مذکور می بایست مشخص و برطرف گردد و پس از رفع مشکل، سطح مخزن در حد استاندارد قرار گیرد. رگلاژ ترمز دستی صحیح نیست، اگر احساس می کنید که ترمز دستی در کورس بالای خود عمل می کند، می بایست میزان لنت های ترمز جلو و لنت های کفشک های عقب بررسی گردند.
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه