همه آنچه باید درباره لنت ترمز بدانید

همه آنچه باید درباره لنت ترمز بدانید
تاریخ:
۰۳ آذر ۱۳۹۷
تمرکز بیشتر کارشناسان و علاقمندان خودرو در زمان بررسی محصولات تولیدی شرکت ها به موتور خودرو، حجم و قدرت آن و امکانات رفاهی و به اصطلاح های آپشن خودرو است؛ اما در عین حال یکی از مهمترین اجزای خودروها که زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد و به سرعت از روی آن گذر می کنیم سیستم ترمز خودرو است.

سیستم ترمز خودرو وظیفه کاهش سرعت وسیله نقلیه و در نهایت توقف آن را بر عهده دارد. کاملاً روشن است در صورتی که سیستم ترمز خودرویی وجود خارجی نداشته یا معیوب باشد استفاده از وسیله نقلیه حتی اگر بهترین و گران قیمت ترین خودروی دنیا نیز باشد می توان منجر به خسارات جانی و مالی شود.



سیستم ترمز خودرو خود از اجزایی تشکیل شده است که در این میان لنت ترمز به نوعی یکی از مهمترین عناصر این سیستم به حساب می آید. لنت ترمز که در سال ۱۹۰۲ توسط فردریک لنکستر اختراع شد. لنت ترمز یا Brake Pad قسمتی از سیستم ترمز خودرو است که وظیفه دارد با ایجاد اصطکاک با دیگر اجزا سیستم ترمز مانند دیسک یا کاسه ترمز شتاب منفی در وسیله نقلیه تولید کند و موجب کاهش سرعت و توقف آن شود.

این نیروی تولید شده توسط اصطکاک لنت با اجزای دیگر ترمز منجر به تولید گرما می شود و یکی دیگر از وظایف لنت این است که این گرما را در فضا پخش کند تا از خطرات دیگر و نقص عملکرد خود جلوگیری نماید. بنابراین لنت ترمز باید دارای ضریب اصطکاک و استحکام بالایی باشد و با ایجاد درجه حرارت بالا خاصیت خود را از دست ندهد.


اجزای لنت ترمز
لنت ترمز به صورت کلی از دو بخش تشکیل شده:

۱- کفشگ لنت که محل قرار گیری لنت است.
۲- لقمه لنت که وظسفه ایجاد اصطکاک بر عهده آن است.

انواع لنت ترمز
۵ نوع لنت ترمز وجود دارد که عبارتند از: لنت بدون آزبست ارگانیک، لنت سرامیکی، لنت نیمه فلزی، لنت کم فلز و لنت زینتری.

این لنت ها بسته به نوع خودرو و سازندگان مختلف در خودروها به کار گرفته می شوند. البته مدت هاست که لنت هایی که دارای آزبست هستند به دلیل اینکه آزبست ماده ای سرطان زا و خطرناک برای سلامت انسان شناخته شده به کار گرفته نمی شوند.

همچنین لنت ترمزهای نیمه فلزی بیشترین کارایی را در خودروهای سواری دارند. قیمت بسیار مناسب آنها باعث شده که مردم استقبال بیشتری از این نوع لنت‌ها داشته باشند. بیشتر خودروسازان جدید لنت ترمز ماشین‌های خود را از جنس لنت‌های نیمه فلزی ارائه می‌دهند چرا که اعتقاد دارند که روتورها و درام‌های محصولاتشان در مقابل لنت‌های نیمه فلزی تحمل بیشتری از خود نشان می‌دهد و دیرتر خراب می‌شوند.


عمر لنت خودرو
به صورت کلی عدد مشخصی برای عمر لنت خودرو وجود ندارد چرا که عمر این قطعه به متغیرهایی مانند شرایط رانندگی، آب و هوای منطقه، میزان وزن خودرو و... وابسته است اما کارشناسان به صورت متوسط عمر لنت را ۸۰ هزار کیلومتر برآورد کرده اند.

چه زمانی لنت رنو را تعویض کنیم
پایان عمر لنت ترمز را می توان از راه های متفاوتی شناسایی کرد؛ یکی از شاخص ترین این راه های روشن شدن چراع هشدار روی صفحه کیلومتر شمار است.

با این حال در صورتی که با موارد زیر برخورد کردید بهتر است هر چه سریعتر وضعیت لنت خودروی خود را بررسی کنید.

۱- ایجاد صداهایی مانند سوت کشیدن یا خرخر کردن ترمز
۲- کشیده شدن فرمان خودرو در زمان ترمز کردن
۳- لرزش پدال ترمز خودرو در زمان استفاده از آن
۴- کاهش سطح روغن در منبع روغن ترمز خودرو
۵- بازرسی چشمی خودرو و کاهش ضخامت لقمه لنت خودرو


تعویض لنت رنو
در صورتی که در خودروی رنو خود به هر یک از موارد بالا یا هر گونه نقص در عملکرد سیستم ترمز خودرو برخورد کردید بهتر است هر چه سریعتر دست به کار شوید و خودرو خودتان به مراکز مجاز خدمات پس از فروش رنو و شرکای تجاری آن برسانید.

همچنین به دلیل اینکه رنو محصولات ساخته شده خود را بهتر از هر کسی می شناسد پیشنهاد ما این است که در صورتی که به مراکز مجاز خدمات پس از فروش رنو دسترسی ندارید در زمان خرید حتماً لنت اصلی رنو را خریداری کنید.

لنت اصلی رنو
اگر برای شما این پرسش پیش آمده است که چگونه لنت اصلی رنو را از نوع غیر اصلی آن تشخیص دهید ما راهکار را به شما نشان می دهیم. به طور کلی قطعات اصلی رنو دارای دو مشخصه ویژه هستند:

۱- بسته بندی محصولات رنو که روی آن کلمات Group Renault و Genuine Part به زبان‌های انگلیسی و Groupe Renault و Pieces D'Origine به زبان فرانسوی نوشته شده است و ترتیب قرار گرفتن این نوشته‌ها روی بسته نیز دارای الگوی خاصی است. در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌ها قهوه‌ای رنگ عرضه می‌شوند . به این نکته نیز توجه کنید که علی رغم اینکه گروه خودروسازی رنو شامل شرکت های خودرو سازی داچیا، سامسونگ موتورز، آوتوواز و آلپاین است اما هرگونه بسته بندی دیگری که نام های Dacia, Dacia Group و داچیا روی آن وجود داشته باشد قطعه تقلبی محسوب می شود .




۲- برچسب‌های امنیتی رنو که برای هر محصولی به صورت منحصر به فرد تولید شده است. برچسب امنیتی محصولی است که با الصاق به کالاهای تولیدی و اسناد و مدارک، امنیت و اعتبار آنها را تضمین می‌کند. این نوع برچسب ها قابل کپی‌برداری نبوده و در ساخت آنها از تکنیک‌های خاصی همانند تکنولوژی مورد استفاده در چاپ اسکناس استفاده می‌شود. تمامی قطعات استاندارد گرو رنو با برچسب امنیتی عرضه می‌شوند. قطعاتی که با این برچسب و به همراه نشان تجاری توزیع می‌شوند، اصل و استاندارد است. برچسب های امنیتی درج شده روی محصولات اصلی رنو دارای این مشخصه ها هستند: برچسب اطمینان دارای جوهر حساس به نور است که با تغییر زاویه تابش رنگ آن از طیف خاکستری به طلایی تغییر پیدا می‌کند. مورد دیگر وجود کد پیگیری منحصر به فرد بر روی این برچسب هاست. با توجه به پیچیدگی تولید این کدها امکان جعل آنها برای جاعلان دشوار و هزینه‌بر است.
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
روغن موتور الف اصل یا تقلبی؟
 ۲۳ آذر ۱۳۹۹

روغن موتور الف اصل یا تقلبی؟

تقلب در بازار بازار روغن موتور های وارداتی بعد از افزایش یافتن قیمت روغن موتور های داخلی بیش از گذشته شده است و این موضوع باعث شده تا خریداران برای خرید مطمئن این محصولات دچار مشکل شوند. از آنجا که بسته بندی روغن موتورهای elf جدید با نمونه های قدیمی تر تفاوت کرده لازم است خریداران بدانند که چطور می شود ...  ادامه مطلب 
برچسب اطمینان قطعات یدکی اصلی رنو
 ۰۲ شهریور ۱۳۹۸

برچسب اطمینان قطعات یدکی اصلی رنو

آنچه در مورد برچسب اطمینان قطعات یدکی اصلی رنو باید بدانید قطعات اصلی رنو از سال ۲۰۰۲ با هدف مبارزه با قطعات یدکی تقلبی و پیگیری توزیع قطعات در شبکه‌­ی خدمات پس از فروش از برچسب اطمینان بر روی کلیه قطعات تولیدی خود استفاده کرد. یکی از شاخصه‌های برچسب اطمینان کد پیگیری قطعه می‌باشد. ...  ادامه مطلب 
رنو و اهمیت به محیط زیست
 ۰۷ آذر ۱۳۹۷
 منبع: وب سایت رنو ایران

رنو و اهمیت به محیط زیست

شرکت خودروسازی رنوی فرانسه به عنوان یکی از قدیمی ترین و نوآورترین شرکت های این صنعت معتقد است که هر گونه اقدامی برای حفظ محیط زیست به معنای داشتن نگاهی به آینده است. انسان و محیط زیست همواره در طول تاریخ بشریت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته‌اند اما با گذر زمان و ظهور پدیده‌ها و تکنولوژی‌های نوین و ...  ادامه مطلب 
آنچه باید درباره رنو تندر ۹۰ بدانید
 ۰۷ آذر ۱۳۹۷
 منبع: وب سایت رنو ایران

آنچه باید درباره رنو تندر ۹۰ بدانید

مجله رنو ایران در گفتگو با میرنقی عربی، مدیر متد ها و کیفیت خدمات و آموزش رنو پارس به بررسی عمیق تر رنو تندر ۹۰ پرداخته است. رنو تندر ۹۰ در زمان عرضه در ایران در رومانی نیز همچنان تولید می‌شد و هدف از تولید آن ارائه خودرویی متناسب با وضعیت اقتصادی آن زمان مردم رومانی و عرضه یک خودروی مقرون به ...  ادامه مطلب 
آینده را با رنو کپچر کشف کنید
 ۰۷ آذر ۱۳۹۷
 منبع: وب سایت رنو ایران

آینده را با رنو کپچر کشف کنید

رنو کپچر مفهومی دومین طرح از شش خودروی مفهومی است که نظر رنو را درباره خودروهای آینده به نمایش گذاشته است؛ خودروی مفهومی اول رنو دزیر ( DeZir ) نام داشت. طراحی این خودرو زیر نظر لارنس وان دن آکر انجام شده است. رنو کپچر یکی از خودروهای محبوب رنو در دسته کراس اوورهای شهری است که از زمان تولید خود توانسته است ...  ادامه مطلب